Erdélyi születéstű, 12 éve foglalkozik hangdobolással, megannyi érdekes gyógyulást tud felsorolni és szerdán ismét Marosvásárhelyen találkozhatunk vele. Tőke Zoltánnal beszélgettünk.
Csíkszeredai születésű, hogyan kerül kapcsolatba egy erdélyi ember pont a hangterápiával?
Ez nagyon egyszerű. Nem sok köze van a dolognak a születési helynek, hacsak nem valami magasabb szintű spirituális dologról beszélünk. Tudjuk, hogy Erdélyben azért csak spirituálisabbak az emberek. A szarka, mint a szarka, a pacsirta, mint a pacsirta úgy imádja az Istent. Ez azt is jelentheti, hogy a népi élet értékeit vagy akár egyházi tanok szerinti tudásokba indul az ember. Azt hiszem nálam mind a kettő jelen volt. Eléggé furcsa, dicsekvésre nem méltó életvitel lehetett az, amikor az ember majdnem az összeomlás szélén eljut valahová, ahol egy kicsit mást hall, mást lát, mint az anyagi rohanó világ hétköznapjai. És így kezdtem ismerkedni a spirituális tanokkal. Aztán valaki fölhívta a figyelmem egy eseményre, egy hangmasszázs, hangterápia eseményre. És ahogy az lenni szokott, ha az embernek hívása van az megy is. Ezzel én is így lettem járva, ahogy Csíkszeredában mondják.
Rengeteg spirituális technika van, miért pont a hangterápia?
Ezeket olvastad már?
Nem tudok erre konkrét választ adni, egyszerűen ez hívott. Valóban ahogy mondja, rengeteg technika nem hívott, ez hívott. Ez egy férfinak különben is jó, mert ez egy megfogható dolog, nem mintha a megfoghatatlant nem értenénk, kicsit racionálisabb az egész. Nem tudom hogy annak idején mi volt a valós oka annak, hogy elmentem, meghallgattam és nagyon meg akartam tanulni.
Milyen eszközökkel dolgozik a hangterapeuta?
Ezek speciális, az általános piacon nem található 12 fémes hangtálak, gongok és dobok is. A dobokat például készítem is. Ezeket az úgynevezett táltos dobokat, de sámán doboknak is szokták nevezni. Mindenféle szép és kellemes hangot adó eszköz építi, gyógyítja a lelket.
Hogyan kell elképzelni egy ilyen hangterápiát? Ha valaki elmegy mire számíthat?
Az emberi testre, meg mellé is helyezünk tálakat. Kongatjuk meghatározott ideig, esetleg szerveket, ugyanezekkel az eszközökkel kezeljük, aurát tisztítjuk. Általában nem fáj, sőt inkább jól eshet.
Milyen kezelésekre alkalmazható ez a technika?
Szívritmus szabályozós embereknél, vagy akinek fémimplantátuma van, vagy áldott állapot 90. napjáig nem kezelünk közvetlen testen. Végülis a rezgés egy energetikai információ, Ö nem válogat, mint az apró bojtorján, ami légutakhoz hasonlít és akkor az arra jó, vagy a répa, ha keresztbe szeljük el akkor a szem íriszére hasonlít, és tudjuk, hogy A-vitamint tartalmaz és az szemre nagyon jó. A testet, lelket, szellemet harmonizálja és ezáltal beindítja a hármas egység harmonizálását, tulajdonképpen egy öngyógyítás indul be. Olyan pedig nincs, hogy mire nem jó, mikor nem jó?
Honnan tudja egy terapeuta, hogy bizonyos betegségekre milyen hangot kell megkongatni? Megvan erre egy különös recept, vagy intuícióból dolgozik?
Vannak általános dolgok a tanfolyamokról, ami összesen 9 napig tartott. Én úgy is be szoktam mutatkozni, hogy végzettségem nincs, csak kezdettségem. 12 éve tanulom ezt, és a tanultak, az új tapasztalatok, a megérzések sokat tudnak segíteni a terapeutának.
Tudna nekem mondani olyan eseteket, amik nagyon megmaradtak Önnek?
Saját magamról is tudok eseteket mondani. Tavaly történt, hogy a hasfalam megrepedt, hasfali sérvem lett. Ez egy társaságban történet, és mindenki műtétre küldött. Én a hangtálat minden este a hasamra tettem, meg speciális gumiövvel leszorítottam ezalatt az idő alatt, két hét múlva emelgettem be a betonos vödröt az ablakon. Jóisten áldásos jóvoltából helyrejöttem. Most már nem kell kötöznöm.
Életet is mentet. Nem konkrétan ott hat, mint egy tabletta. Valóban a rezgések hatnak, végig masszírozzák a test összes sejtjét. Laboratóriumi körülmények között kimutatható, hogy mit csinálnak a rezgések a vérrel, a vízzel. Ezek a jótékony hatások valóban ott vannak. Nekem nem ez a legfontosabb, hanem a lélekre való hatás, a lélek rendbe tétele. Az inkább a legfontosabb és ezt a tálak is tudják. Kezelni is úgy kezelek, hogy beszélgetünk is, hogy a lélek bugyraiból a fájdalmak előjöhessenek, s utána valamilyen gyakorlati kezelést is alkalmazunk, amit éppen akkor helyszínen úgy látom, hogy tenni kell.
Hogyan viszonyul az orvostudomány ehhez a technikához?
Egyre több orvos tanulja meg az alternatív gyógyászatot, elindult az odafigyelés és tudom, hogy azért az alternatív gyógyászok és az orvosok között vannak kisebb nagyobb nézeteltérések, ellentétek és ezzel nem értek egyet. Tulajdonképpen én együtt érzek velük. Előlük el van titkolva egy csomó dolog, és az eltitkolás alatt azt is értem, hogy vannak alternatív gyógyász tanok, amibe szerepelnek azok a téttelek (pl. Az új német medicina), amit ők elkezdenek tanulni, csak utána nem bontják ki. Tulajdonképpen egy szakember úgy dolgozik, ahogy őt megtanítják. Nem beszélve a megélhetésének a kockáztatásáról, nem mindenki tudja azt megcsinálni, hogy az asztal tetejére fölteszi a receptet és az asztal alatt átdugja a cetlit. Neki a tanult protokoll szerint kell dolgozni. Nyilván vannak olyanok, akik egyik napról a másikra kiléptek, bizony-bizony nekik nehéz idők következtek, amíg összeszedték magukat. Az érem másik oldalát is meg kell nézni.
Milyen hamar hat ez a technika?
Itt megfogott. Nem tudok válaszolni. Amikor azonnal, akkor azonnal. Ilyen is történt, és van amikor később fejti ki hatását. Én még 10 kezelésig nem jutottam el.
Mire számíthatnak azok, akik elmennek a marosvásárhelyi előadásra?
A pár- és társkapcsolati gondok megoldására van lehetőség. Nem biztos, hogy meg fogom mondani ott helyben, hogy hogyan, meg meg is fogom tanítani, de arra számíthatnak, hogy egy kicsit beszélgetünk, egy kicsit dobolunk, aztán hangfürdőzünk.
Tőke Zoltán előadása április 22-én lesz, este 19 órától a Bod Péter Diakónia központban.