A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház 2012-es évi tevékenységének sarokszámait ismertette Gáspárik Attila vezérigazgató az intézmény idei utolsó sajtótájékoztatóján, amelyen a Tompa Miklós Társulat művészeti igazgatója, Keresztes Attila a következő évi produkciókról, a My Fair Lady musical alkotói pedig a készülő szilveszteri bemutatóról számoltak be.
„Vannak remek filmek, csodálatos musical-feldolgozások, amelyeket láthattak már a színházi nézők. A színházat ebből a szempontból 200 éve temetik, valahányszor megjelenik egy-egy újabb technikai vívmány” – fogalmazott Keresztes Attila művészeti igazgató annak kapcsán, hogy a nézőnek miért kell megnéznie a marosvásárhelyi színpadon a hatvan szereplővel – színésszel és zenésszel – közel száz jelmezzel és impozáns díszlettel rendelkező zenés produkciót.
„Ami többlete a színházban látott My Fair Lady-nek, az az élő műfaj gyönyörű szervessége, néző és alkotók együttes létezése egyazon térben és időben, amelyet még a 4D-és technológia sem tud szolgáltatni” – tette hozzá a művészeti igazgató, aki szerint „összehasonlíthatatlan az, amikor halljuk a csellónak a lélegzését, nem egy DVD-ről jön a géphang”.
Keresztes Attila arról a szándékáról is beszélt, hogy a társulat évadonként bemutasson egy-egy ilyen jellegű zenés produkciót, amelynek létrehozására ezúttal a magyar nyelvterületen szaktekintélynek számító zenei vezetőt és koreográfust kért fel a színház.
A 2013-as évet a társulat Makszim Gorkij Éjjeli menedékhely című drámájának olvasópróbájával kezdi: az előadás rendezője Keresztes Attila, nagyszínpadi bemutatója márciusban várható.
Klasszikus musical teljes erőbedobással
„G.B. Shaw sem gondolhatta komolyan azt, hogy ez a történet a fonetikáról szól. Persze, arról is, de ezen kívül még sok más mindenről: férfi és nő kapcsolatáról, műalkotás és alkotó, mester és tanítvány viszonyáról” – mondta a My Fair Lady musical történetvázáról Harsányi Zsolt rendező, aki azt tekinti „különlegesnek” az általa színre vitt produkcióban, hogy „erőszakos aktualizálás” és mindenféle formabontás nélkül igyekszik megmutatni színpadon a klasszikus musical szépségét.
Bodor Johanna koreográfus arról beszélt, hogy a társulat tagjai több különböző táncműfajban mutatkoznak meg egyazon előadáson belül. „Ilyen volumenű zenés produkció létrehozására nem volt még alkalma ennek a társulatnak. Most itt az alkalom és ezt habzsolja is mindenki. Sok mindent kell tennünk azért, hogy ez a műfaj teljes erejéből érvényesüljön: az ének-, a tánc- és prózai részeknek egyformán magas színvonalúaknak kell lenniük a sikerhez” – mondta az előadás koreográfusa.
Incze G. Katalin zenei vezető, karmester a leggyakrabban játszott musical sokrétű zenei anyagának nehézségeire is kitért a sajtótájékoztatón, és azt is hozzátette: először dolgozik együtt a Tompa Miklós Társulat színészeivel, akik lelkesen, teljes erőbedobással dolgoznak azért, hogy december 31-én a vásárhelyi közönség remekbe öntött musicalt lásson a Nemzeti Színház nagyszínpadán.
Fotók: Rab Zoltán